6 مارس 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Diabetes, Obesity and Metabolism نشان می دهد که کاهش پروتئینوری با درمان کاناگلیفلوزین در بیماران مبتلا به دیبت نوع 2 و نارسایی مزمن قلبی(CHF)  با سطح انسولین قبل از درمان، ارتباط دارد.

محققان نوشتند: این نتایج ممکن است بینش مکانیسمی جدیدی را در مورد اثرات مفید کاناگلیفلوزین بر پیامدهای کلیوی به پزشکان ارائه دهد. آنها ممکن است نیاز به بحث برای انتخاب پروفایل بیماران ترجیحی، از جمله سطوح انسولین قبل از درمان، داشته باشند.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن همزمان، شیوع نارسایی قلبی افزایش یافته است که با عوارض و مرگ و میر قابل توجهی مرتبط است. کاناگلیفلوزین یک مهارکنندهSGLT2 (کوترانسپورتر سدیم-گلوکز 2) است که خطر حوادث قلبی عروقی را کاهش می دهد.

اثرات غیرگلایسمی مهارکننده های SGLT2، مانند کاهش وزن بدن، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا بهCV و کاهش حوادث کلیوی و مایع پلاسمای اضافی، در بسیاری از کارآزمایی ها نشان داده شده است. با این حال، در کارآزمایی‌های پیامدهای قلبی عروقی این دارو تعداد کمی از شرکت ‌کنندگان با نارسایی قلبی همزمان وجود داشتند و فنوتیپ انواعنارسایی قلبی درآنها مشخص نبود.

دکتر ساتوشی یاماگوچی، و همکارانش از دانشکده پزشکی دانشگاه پزشکی فوکوشیما، در ژاپن با هدف بررسی عوامل مرتبط با رگرسیون پروتئینوری در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با کاناگلیفلوزین، این مطالعه را انجام دادند.

برای این منظور، آن ها یک تحلیل post hoc از کارآزمایی CANDLE انجام دادند. کارآزماییCANDLE ، اثر 24 هفته درمان با کاناگلیفلوزین یا گلیمپراید را برای تغییرات در پپتید N-terminal pro-brain natriuretic در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و نارسایی مزمن قلبی، مقایسه کرد. عوامل مرتبط با رگرسیون پروتئینوری در هفته 24 مورد بررسی قرار گرفت.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· نرخ رگرسیون پروتئینوری در گروه کاناگلیفلوزین در مقابل گلیمپراید بالاتر بود (27.5% در مقابل 10.7%)، و میزان پیشرفت پروتئینوری کمتر بود (8.8% در مقابل 23.2%).

· محققان هیچ تفاوتی در تغییر طبقه بندی نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی بین گروه ها پیدا نکردند.

· در هفته ی 24ام درمان، ارزیابی مدل هموستاتیک عملکرد سلولهای بتا، سطح انسولین، ارزیابی مدل هومئوستاتیک برای مقاومت به انسولین و حجم تخمینی پلاسما در زیر کلاس رگرسیون کاهش یافت اما در زیر کلاس پیشرفت کاهش نیافت، که نشان می‌دهد کاهش یا رگرسیون پروتئینوری با کاهش این مقادیر در گروه کاناگلیفلوزین، مرتبط است.

· سطح بالاتر انسولین قبل از درمان، تنها با رگرسیون پروتئینوری در مدل رگرسیون لجستیک چند متغیره ارتباط داشت(نسبت شانس 1.24).

محققان نتیجه گیری کردند که در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 همراه با نارسایی مزمن قلبی، رگرسیون پروتئینوری با درمان با کاناگلیفلوزین با سطح انسولین قبل از درمان، مرتبط است.

رفرنس:

Yamaguchi S, Shimabukuro M, Tanaka A, Imai T, Hiramitsu S, Takahashi N, Kadokami T, Ajioka M, Suzuki M, Node K; CANDLE Trial Investigators. Canagliflozin reduces proteinuria by targeting hyperinsulinaemia in diabetes patients with heart failure: A post hoc analysis of the CANDLE trial. Diabetes Obes Metab. 2023 Feb;25(2):354-364. doi: 10.1111/dom.14876. Epub 2022 Oct 23. PMID: 36193841.

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/canagliflozin-use-tied-to-reduced-proteinuria-in-diabetes-patients-with-hf-107945